Latvijas sociālās informācijas portāls - Social.lv

Burtu lielums
  • Lielāks teksts
  • Normāls teksts
  • Mazāks teksts

Krāsaino cepuru pavēlniece

E-pasts: Drukāt


Lai gan cilvēkiem ir iespēja izvēlēties visdažādāko krāsu cepures, pusē gadījumu viņi izvēlas vienkrāsainas.



Pērn rudenī pietrūka brūno un bēšo – latvisko toņu, bet šogad ļoti iecienīta ir pelēkā krāsa, stāsta cepuru, šaļļu un cimdu darbnīcas Uniq vadītāja Linda Breide. Interesanti, ka arī viņa pati šogad visbiežāk nēsā pelēko cepuri. Cilvēki pērk arī Uniq košās cepures, tās vairāk izvēlas veikalos, bet katrs otrais individuālais pasūtītājs internetā «saklikšķina» vienkrāsainu cepuri. Linda ir pārsteigta, ka cilvēki tik bieži izvēlas melno krāsu – arī cepurēm, kas valkājamas no abām pusēm.

Kad pirms teju diviem gadiem Linda uzsāka piedāvāt cilvēkiem cepures pēc viņu gaumes un patikas, DB jau rakstīja par viņas pirmajiem soļiem uzņēmējdarbībā.

Veikalā impulsīvāki

Pašlaik Uniq ir trīs noieta kanāli – veikali, korporatīvie pasūtījumi un individuālie pasūtījumi uzņēmuma mājaslapā, kur klients var «sa-

klikšķināt» kādu vien cepuri vēlas, izvēloties konkrētu modeli un krāsas. Visbiežāk Uniq cepures izvēlas tirgot sporta preču veikali, bet korporatīvo klientu lokā ir visdažādākie uzņēmumi, kas vēlas cepuri vai šalli sava uzņēmuma tradicionālajās krāsās. Raksturojot klientus, kuri cepures «sa-

klikšķina» mājaslapā, Linda saka: «Viņi ir ļoti dažādi. Ir gan pusaudži, gan cilvēki uzvalkos un kostīmos – nevaru pat viņus ielikt nevienā kategorijā. Iespējams, viņus visus vieno kopīgs hobijs, piemēram, snovbords vai slēpošana.»

Lielāko daļu adījumu Uniq realizē veikalos. Tas tādēļ, ka individuāls pasūtījums prasa pilnīgu pārliecību par savu lēmumu, bet veikalā cilvēki ir impulsīvāki un nopērk «garāmejot». Piemēram, veikals Gatvepro atrodas vistuvāk ostai un bieži vien somu un zviedru tūristi šeit iegādājas cepures kā suvenīrus no Latvijas. Savukārt vietējie nepievērš īpašu uzmanību tam, ka cepures ir darinātas tepat Latvijā. Iespējams, tāpēc, ka galvenā mērķauditorija ir cilvēki līdz 30 gadiem. «Man liekas, ka šai vecumgrupai tas nav tik svarīgi,» pieļauj Linda.

Cēsīs par šauru

Iepriekš Linda ar ģimeni dzīvoja Cēsīs, pati kā kurjers nogādāja individuāli pasūtītās cepures uz Rīgu, bet attīstības meklējumu dēļ viņa ir pārvākusies uz galvaspilsētu. «Cēsis ir ļoti forša pilsēta, bet šobrīd tā man ir par mazu. Tagad, ejot pa Rīgas ielām, man rodas tik daudz ideju,» viņa teic. Vēl viena pārmaiņa ir tā, ka tagad uzņēmumā ir darbiniece, kura nodarbojas ar mārketingu. Viņa pievērsusies arī interneta mārketingam, jo zīmola attīstībā nozīmīgi ir sociālie tīkli, tie prasa lielu iedziļināšanos. Piemēram, rūpīgi jāizvērtē, kurā dienas laikā sūtīt ziņu savai auditorijai – ap 12 vai vieniem dienā to darīt nav jēgas, jo cilvēkiem ir pusdienu pārtraukums un šo ziņu izlasīs mazāk cilvēku nekā vakarā. Tāpat Facebook un draugiem.lv ir dažādas auditorijas, tāpēc katrā no šiem sociālajiem tīkliem atsevišķi jāizvērtē ziņas nozīmība. «Jāuzmanās no tā, lai nepublicētu pārāk daudz ziņu. Es pati esmu pārstājusi sekot diviem uzņēmumiem tikai tāpēc, ka tie runā pārāk daudz,» pieredzē dalās Linda.

Ziemassvētku faktors

Pieprasījums pēc Uniq cepurēm ir augošs, saka Linda. Pērn uzņēmumam bijusi pirmā īstā sezona, un viņa nezināja, cik daudz cepuru nepieciešams uzadīt, lai nodrošinātu veikalus un spētu laikā izpildīt individuālos pasūtījumus. Rezultātā Ziemassvētku laikā uzņēmums netika galā ar lielo darbu apjomu, nespēja uzadīt tik, cik veikali pasūtīja, un divas nedēļas pirms svētkiem vairs netika pieņemti individuālie pasūtījumi. Savukārt šogad Uniq jau vasarā sāka gatavoties ziemai.

Pērn Uniq izpildīja aptuveni 700 individuālo pasūtījumu, kam vēl jāpieskaita korporatīvo klientu un veikalos realizētās cepures, šalles un cimdi. Pērn auglīgākā sezona ilga līdz aprīlim, kad cepures pirka tie, kas vēl plānoja braukt slēpot uz kalniem. Tad tā atsākās augusta beigās, un veikalos «plānās» cepures bija pieejamas no septembra, biezākās – no oktobra. Lielāko daļu cepuru Uniq realizējot Ziemassvētku laikā. «Diemžēl šis ir sezonāls darbs, bet man ar to gribētos nodarboties visu gadu,» saka Linda. Viņai ir padomā kokvilnas cepures vasarai un citi aksesuāri, kas valkājami ne tikai ziemā.

Linda arī vēlētos, lai krāsainās cepures būtu nopērkamas ne vien Latvijas, bet arī ārzemju veikalos. Pašlaik ir atsevišķi pasūtījumi no ārzemēm, jo mājaslapa ar cepuru konstruktoru ir angļu valodā.

Adītāju meklējumi

Iepriekš Linda savām cepurēm izvēlējās Lielbritānijā ražotu dziju, taču sarežģīti bija nodrošināt vajadzīgās dzijas piegādes regularitāti – lai tad, kad cilvēks izvēlas konkrētās krāsas dziju savai cepurei, tā būtu uz vietas. Tagad viņa sadarbojas ar Coats Latvija, kas izplata dziju no Vācijas, un aptuveni divu nedēļu laikā pēc pasūtīšanas tā ir klāt, turklāt populārākās krāsas ir pieejamas uzreiz. Tāpat Lindai neesot viegli atrast adītājas. Viņa sadarbojas ar trim regulārajām adītājām, bet, ja būtu vajadzīgs piesaistīt vēl kādu, būtu grūti. «Ieliku sludinājumu rokdarbnieču portālā musturs.lv: vēlos atrast adītājas, kas varētu uzadīt cepuri, kas velkama no abām pusēm, glīti sašūt. Man par pārsteigumu neviena neatsaucās. Man radās divi jautājumi – vai tas ir pārāk sarežģīti vai arī adītājas ir tik ļoti nodarbinātas, ka nevajag papildu darbu. Tad es vērsos pie lielāka adīšanas uzņēmuma, kas apņēmās izpildīt manu pasūtījumu, un esmu apmierināta ar kvalitāti,» saka Linda.

Anda Asere
09.11.2012
Dienas Bizness

***

Biznesa fakti

Zīmols: Uniq

Uzņēmums: IK EK

Nozare: rokdarbi, mode, dizains

Radīšanas gads: 2010.

Īpašnieks: Jānis Jansons

Komanda: 2-4

Atrašanās vieta: Rīga

Avots: IK EK